192013Feb
RELAXATI-VA OCHII DUPA FOLOSIREA CALCULATORULUI!

RELAXATI-VA OCHII DUPA FOLOSIREA CALCULATORULUI!

Calculatorul, indispensabil, inevitabil si esential! N-avem ce face, nu putem si nu dorim sa renuntam la el. In consecinta ne-am gandit sa va oferim cateva sfaturi pentru a proteja vederea si a evita neplacerile ce decurg din suprasolicitarea ochilor in acest mod.

Folosirea calculatorului este o practica masiva astazi. Fie ca ne folosim de el la birou, fie ca ne relaxam vizionand un film sau socializand virtual, petrecem tot mai multe ore in fata acestuia. Ca efect, adesea resimtim oboseala, mancarime, usturimi, ochi inrositi, senzatie de ochi uscat sau de corp strain. Conform unor studii recente, 50-90% dintre cei care folosesc timp de mai multe ore pe zi calculatorul prezinta aceste simptome.

Iata cateva metode pentru a va asigura sanatatea ochilor si confortul vizual chiar daca sunteti nelipsit/a din fata computerului:

  • Control de rutina

Daca urmeaza sa va luati un job care presupune multe ore de petrecut in fata computerului sau deja aveti acest job de ceva vreme, v-ar fi de ajutor sa cereti parerea medicului pentru micile impedimente avute la folosirea calculatorului. O data pe an treceti prin cabinetul medicului pentru un control de rutina si nu uitati sa ii spuneti cate ore pe zi folositi calculatorul.

  •  Lumina potrivita

Prea multa lumina poate sa ne afecteze ochii. De exemplu, nu este indicat ca atunci cand folosim calculatorul sa tinem lumina din incapere la intensitatea obisnuita, ci la jumatate. In plus, ar fi grozav daca am putea avea storuri sau draperii astfel incat sa nu intervina si lumina puternica a soarelui. Intr-o incapere cu ferestre, calculatorul nu ar trebui pozitionat astfel incat lumina de afara sa bata in monitor sau fereastra sa se afle in spatele monitorului si astfel sa avem parte, in acelasi timp, atat de lumina monitorului, cat si de cea venita de afara.

  • Personalizeaza display-ul

Daca inca aveti un monitor din prima generatie, cu ditamai tubul, ar fi cazul sa treceti la unul cu LCD (liquid crystal display). Spre deosebire de monitoarele vechi, acestea au si proprietati anti-reflexe si protejeaza ochii mai bine. Si rezolutia conteaza foarte mult, asa ca incercati sa setati o rezolutie cat mai mare. Nu in ultimul rand, alegeti un monitor cu o diagonala de minimum 19 inch/48 cm.

  • Setati corect culorile, stralucirea si contrastul

Stralucirea – setarea ei se poate face in acord cu nuantele de alb din camera. Daca o pagina alba de pe calculator pare, mai degraba, o sursa de lumina, atunci stralucirea este prea mare. Daca, din contra, pare mai degraba ca ar avea o nuanta de gri, atunci stralucirea ar trebui crescuta pentru a nu va obosi ochii. Contrastul, marimea textului si culorile necesita si ele modificari in acord cu preferintele dumneavoastra, asa ca nu va temeti sa le schimbati in functie de momentul zilei sau de orele petrecute deja in fata calculatorului (pe seara, de exemplu, este posibil sa aveti nevoie de un contrast mai puternic sau de litere cu corp mai mare).

  •  Clipitul

Pe masura ce petrecem mai mult timp in fata monitorului, senzatia de ochi uscat se intensifica. Pentru ca, de obicei ne concentram la ceva atunci cand folosim calculatorul, rata de clipire se reduce semnificativ, iar productia lacrimala se miscoreaza. Astfel, apare senzatia de ochi insuficient umezit si a ne aminti sa clipim mai des (pana se produce conditionarea si vom clipi mai des fara sa ne mai gandim) ne poate ajuta sa ne lubrifiem ochiul si, in acest mod, sa ne facem mai confortabila munca in fata calculatorului.

  • Exercitii pentru ochi

La fiecare 20 de minute, e necesara o pauza de minim 20 de secunde in care sa ne luam ochii de la calculator si sa privim un obiect indepartat. Un alt exercitiu din doi pasi este sa privim pentru 10-15 secunde un obiect indepartat, apoi pentru alte 10-15 secunde un obiect apropiat. Acest exercitiu, repetat de 10 ori, ajuta muschiul ocular si capacitatea de a focaliza.

  •  Pauze

Foarte multi dintre cei care folosesc in activitatile lor computerul nu-si iau mai mult de 15-20 de minute pentru o pauza reala, in care stau departe de monitor. Se pare ca, pe langa cele 15 minute petrecute departe de monitor, alte 4 pauze de cate 5 minute ajuta ochii, dar si starea generala de sanatate (mai putine dureri de spate, de gat etc) si chiar productivitatea.

  •  Ochelari de protectie

Sunt o alegere buna daca porti, de obicei, lentile de contact. Atunci cand folosesti computerul, ochelarii special conceputi pentru a fi folositi la calculator (lentile speciale, conform retetei medicale prescrise de doctorul dumneavoastra pentru problema de vedere de care suferiti) sunt preferabili lentilelor pentru ca reduc senzatia de ochi uscat.

Si nu uitati: ochii sunt foarte importanti! Alegeti produse de calitate (monitor, ochelari, consult medical) si protejati-i cat mai bine pentru a va asigura atat de succesul profesional, cat si de sanatatea vederii pe termen lung! 

Ce spuneti? Aveti si voi cateva sugestii? :)

Sursa: http://www.allaboutvision.com/cvs/irritated.htm


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Completati casuta de mai jos *